Wie of wat ben ik?

Doel: begrippen introduceren of herhalen
Groepssamenstelling: klassikaal of in groepen van minimaal vier
Voorbereiding: stickers/post-it's met begrippen 

Werkwijze
- Bij binnenkomst in het lokaal krijgt iedere leerling een sticker op zijn of haar rug geplakt met een begrip uit het onderwerp dat centraal staat in de les of een begrip uit de vorige les. De leerlingen moeten erachter zien te komen wat er op hun rug staat. 
- Iedere leerling loopt rond en stelt aan zijn klasgenoten vragen om hierachter te komen. De leerlingen mogen alleen vragen stellen waar het antwoord 'ja' of 'nee' op gegeven kan worden en er mag per klasgenoot maar één vraag gesteld worden. 
- Wanneer een leerling heeft achterhaald wie of wat er op de rug staat, dan mij hij/zij gaan zitten. 

Variatiemogelijkheden
- De docent heeft een begrip in gedachte. De leerlingen stellen vragen aan de docent om achter dit begrip te komen. De docent mag de vragen ook slechts met 'ja' of 'nee' beantwoorden. Het spel stopt als een leerling het woord geraden heeft. 
- Een leerling gaat naar de gang. Docent en de leerling op de gang spreken af wie of wat deze leerling zal voorstellen. De klas stelt vervolgens vragen aan de leerling om erachter te komen wat hij/zij voorstelt (eventueel in de vorm van een 'persconferentie').