Mindmap

Doel: voorkennis inventariseren 
Groepssamenstelling: klassikaal, individueel, in groepen 
Voorbereiding: voldoende papier meenemen, eventueel format voor de mindmap kopiëren 


Werkwijze
De docent geeft de leerlingen een bepaald onderwerp en laat de leerlingen zoveel mogelijk woorden noemen en/of opschrijven die bij die onderwerp horen. Daarna kan in een klassengesprek het geheel uitgewerkt worden, door bijvoorbeeld op het bord de genoemde begrippen te laten groeperen door leerlingen. Hierbij is het erg waardevol op binnen de groeperingen de onderlinge relaties tussen de begrippen door de leerlingen te laten toelichten. 

Variatiemogelijkheden
Er kan natuurlijk de keuze worden gemaakt om na de introductie van een onderwerp niet klassikaal, maar in groepen of individueel aan de slag te gaan met het maken van een                                                                                                                                           mindmap. De terugkoppeling en de toelichting van groeperingen vindt dan na het maken van                                                                                                                                 de opdracht plaats.

 

Digitale tools
- Via Mindmeister (https://www.mindmeister.com/nl)  is het eenvoudig om digitaal aan de slag te gaan met het maken van een mindmap. De eerste zes mindmaps zijn hierbij gratis. 
- Via Padlet (https://nl.padlet.com) kan er ook digitaal gewerkt worden met mindmaps. Via deze site en via de app kunnen meer mindmaps worden opgeslagen. Docenten en leerlingen moeten hierbij wel eerst een account aanmaken.