Memory
Doel: begrippen oefenen en/of herhalen, woordjes in vreemde taal oefenen
Groepssamenstelling: groepjes van twee of drie
Voorbereiding: memoryspel maken (tenminste 20 kaartjes over een onderwerp, liever meer)
Werkwijze
Ter voorbereiding op de les is het belangrijk om goede memorykaartjes te maken. Het is natuurlijk ook leuk en leerzaam op de leerlingen (als huiswerk) zelf kaartjes te laten ontwerpen. Het is belangrijk dat er paren gemaakt worden binnen de kaartjes. Op het ene kaartje komt een bepaald begrip te staan en op het andere kaartje de uitleg, definitie of vertaling. Op deze manier kunnen de leerlingen in groepjes het memoriespel spelen. Hierbij moeten de juiste paren (begrip-definitie, woordje-vertaling) tegelijkertijd worden omgedraaid.
Variatiemogelijkheden
- Om het spel moeilijker te maken kunnen afbeeldingen en tekst op de kaartjes worden afgewisseld.
- Ook kan er een tijdslimiet aan het spel worden toegevoegd om de moeilijkheidsgraad te vergroten.