Drie stappen interview
Doel: interactie over een bepaald onderwerp tussen leerlingen bevorderen, goed luisteren bevorderen.
Groepssamenstelling: viertallen
Voorbereiding: lesstof en vragen per groep verdelen
Werkwijze
- Er worden eerst viertallen gevormd. Binnen elke groep worden de leerlingen genummerd als A, B, C en D. Hierna wordt de vraag of opdracht aan de groepen gesteld. Dit kan een meningsvormende vraag zijn, maar ook een vraag over de behandelde leerstof.
- Binnen het viertal gaan de leerlingen elkaar interviewen. Leerling A ondervraagt leerling B en leerling C ondervraagt leerling D. Hierna wordt het omgekeerde gedaan. Leerling B ondervraagt hierbij leerling A en leerling D doet dit bij leerling C.
- Binnen de volgende stap geeft leerling A weer wat leerling B heeft gezegd en andersom. Leerling C en D doen hetzelfde.
- Ten slotte vindt een rapportage plaats waarna eventueel een klassendiscussie kan plaatsvinden.
Deze werkvorm kan heel nuttig zijn als je wilt dat leerlingen bepaalde vaardigheden van elkaar leren. Een voorbeeld zou kunnen zijn dat leerlingen elkaar bevragen over de manier waarop zij een bepaald proefwerk hebben voorbereid.