Denken-delen-uitwisselen

Doel: samen nadenken over een begrip of antwoord
Groepssamenstelling: eerst individueel, dan in tweetallen en tenslotte klassikaal 
Voorbereiding: - 


Werkwijze
1. Denken: dit gebeurt individueel. Een leerling gaat zelfstandig aan de slag met een bepaalde vraag, som, opdracht of begrip. 
2. Delen: in tweetallen. De leerlingen vertellen aan elkaar wat hun antwoord, aanpak of oplossing is. Ze kunnen zaken met elkaar vergelijken en eventueel hun oplossing of antwoord bijstellen. 
3. Uitwisselen: klassikaal. De docent wijst verschillende leerlingen aan op hun antwoord te geven of hun oplossing op het bord te noteren. Aan de andere leerlingen wordt regelmatig om commentaar gevraagd. 

 

Digitale tools
- Via de site of de app van Socrative (https://www.socrative.com/) kan er klassikaal gestemd worden of een klassikale discussie worden gestart.
- De site of de app van Menimeter (https://www.mentimeter.com/)  biedt deze mogelijkheden ook, teven kunnen er via dit programma gemakkelijk antwoorden uit de klas worden verzameld.